Ian McEwan-Pokánie (Recenzia)

19. září 2015 v 16:55 | Sima |  Knižné recenzie
Autor:Ian McEwan
Názov knihy:Pokánie
Počet strán:316
Vydavteľstvo:Slovenský spisovateľ

Na hranici medzi detstvom a dospelosťou strácame nevinnosť. Formujú sa naše postoje a robíme skutky, ktoré môžu mať ďalekosiahle a nezvratné následky nielen pre nás.
Trinásťročná Briony sa stane obeťou vlastnej fantázie a spisovateľských ambícií a zničí život sestre Cecilii a jej milencovi Robbiemu. Rodinná sága na pozadí anglickej spoločnosti 20. storočia, ľúbostný príbeh poznačený tragickou hrou osudu a druhou svetovou vojnou s takmer filmovým účinkom pôsobí na všetky zmysly. Psychologicky realistický príbeh sa vďaka presvedčivému rozprávaniu hlavných postáv miestami mení na ilúziu a v závere zrazu nevieme, ako to vlastne bolo. Zahráva sa s nami minulosť, ktorú si každý pamätá inak. Osobné pokánie hlavnej hrdinky sa zhmotňuje v príbehu, ako sa mal stať, keby zvíťazila láska. Prečo by to nebolo možné?

Moja nedávna návšteva knižnice bola opäť úspešná a odnášala som si Pokánie.Neverila som vlastným očiam keď som tu knihu zbadala. Ihneď som si ju musela zobrať.Aj keď takýchto príbehov bolo a bude a vy si dokonca myslite že to skonči tak ako to býva vo väčšine takýchto kníh,vedzte že Ian McEwan napísal zaujímavý a nevšedný príbeh a samotný autor dodal takémuto príbehu osobne čaro. Už sa mi veľmi dlho nestalo aby som bola s knihy takto nadšená.Pokánie je jednoucho krásna kniha o láske ktorá bude musieť prekonať veľa prekážok.O zločine ktorý zničí a zmení niekoľko životov a že medzi snením a realitou je veľký rozdiel a keď sa ponoríte do príbehu ktorý mate rozpísaný až neviete rozlíšiť čo je sen a realita nie vždy je to dobre.

Jednou s hlavných hrdiniek je trinasťročná Briony ktorú som zo začiatku neznášala. jej snom sa bolo stať spisovateľkou preto mala večne zastrčený nos v papieroch a písala hry.Jej veľká fantasia však jeden večer zmení život dvoj milujúcim ľudom a Briony som vtom okamihu mala chuť zaškrtiť .Strašne nervy som mala na tuto malú rozmazanú sopľaňu.Lenže o par rokov keď Briony dospela uvedomila si svoj omyl a to že zničila všetko čo sa zničiť dalo.Briony sa po tej noci rozhodne odisť a pracovať ako sestrička.Aspoň tak chce odčiniť to čo spravila svojej milovanej sestre.Briony sa po cely čas čo čítame tento príbeh mení. Z rozmaznaného dievčatka ktoré stala žena ktorá síce nezabudla na svoj sen ktorý mala v trinástich rokoch ale dospela, uvedomila si par veci a stala sa s nej silná žena. No na druhej strane neuveriteľne sa trápi za to čo urobila a preto sa snaží skontaktovať so svojou sestrou.Odpusti Cecilia a Robbie Briony alebo nie?

Ďalšou postavou ktorú som už spomínala predtým je Cecilia.Staršia sestra Briony.Cecily bola zvláštna. Svojim spôsobom som si ju obľúbila ale doteraz ju mám problém charakterizovať. Bola tvrdohlava ,vo vnútri to bola jemná a citlivá mlada dáma ktorá nadovšetko milovala Robbiho. Robbie bol charizmaticky muž ktorý si prežil veľmi veľa a i keď na konci som mala s neho pocit že je už trošku agresívny na kom by však nezostali stopy vojny a väzenia?!

Ian McEwan skvele opisuje charakter jednotlivých postav ktorým sa venuje aj niekoľko strán a vďaka tomu lepšie spoznáme ich život, starosti a vieme sa do postavy vcítiť a pochopiť ich. Pokánie je zaujímavá kniha. Autor sa rad hra so slovami a niekomu dlhšie opisy môžu prísť nudne a nezáživne no rozhodne to s knihou nevzdajte. Keď knihu otvoríte a začítate sa budete mať obrovsky problém odložiť ju. Autorov štýl písania mi sadol a kniha ma vôbec nenudila. Ak ste ešte nesiahali po tejto knihe rozhodne by ste to mali napraviť.Ian McEwan ma rozhodne talent na písanie a teším sa na film.